RT - Journal Article T1 - The Effects of Spark Exercise and Active Video Games on Autism Symptoms in 6-10-Year-Olds with Autism JF - MEJDS YR - 2021 JO - MEJDS VO - 11 IS - 0 UR - http://jdisabilstud.org/article-1-1478-fa.html SP - 162 EP - 162 K1 - Active video games K1 - Kinect K1 - Exergaming K1 - Spark K1 - Autism symptoms AB - زمینه و هدف: در بسیاری از تحقیقات، نشان داده شده است که فعالیت بدنی بر علائم اوتیسم تأثیر مثبتی می‌گذارد، ازاین‌رو مطالعۀ حاضر با هدف مقایسۀ تأثیر تمرین اسپارک و بازی ویدئویی فعال بر علائم کودکان ۶ تا ۱۰ سال با اختلال طیف اوتیسم انجام شد. روش بررسی: این تحقیقِ نیمه‌تجربی به‌صورت پیش‌آزمون و پس‌آزمون با یک گروه گواه و دو گروه تجربی انجام شد. پس از تأیید طرح تحقیق توسط دانشگاه تهران و انجمن اوتیسم ایران، ۶۰ کودک ۶ تا ۱۰ساله به‌صورت هدفمند انتخاب شدند و به سه گروه ۲۰نفری تمرین اسپارک، بازی کامیپوتری (کینکت) و گواه تقسیم شدند. در پیش‌آزمون، قد و وزن آزمودنی‌ها اندازه‌گیری شد و والدین چک‌لیست ارزیابی ATEC (ریملند و ادلسون، ۱۹۹۹) را پر کردند. سپس، در دو گروه تجربی، آزمودنی‌ها سه جلسه در هفته، به‌مدت ۸ هفته در تمرین‌های هر گروه شرکت کردند و در پایان تمرینات، والدین مجدداً چک‌لیست را پر کردند. برای تحلیل داده‌ها، از روش تحلیل واریانس یک‌طرفه و آزمون تعقیبی توکی در نرم‌افزار SPSSنسخۀ ۲۴ استفاده شد و سطح معناداری آزمون‌ها ۰٫۰۵ در نظر گرفته شد. یافته‌ها: نتایج تحلیل واریانس یک‌طرفه در چهار بخش چک‌لیست نشان داد، تنها در بخش سوم شامل (آگاهی حسی/شناختی) تفاوت معناداری بین گروه‌ها مشاهده شد (۰٫۰۰۵=p). همچنین نتایج آزمون تعقیبی توکی تفاوت معناداری بین گروه کینکت و کنترل (۰٫۰۱۰=p) و کینکت و اسپارک (۰٫۰۱۳=p) نشان داد. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج، بازی کینکت می‌تواند آگاهی حسی/شناختی کودکان را بهبود بخشد. تحقیقات بیشتری در زمینۀ شدت و نوع تمرین و آثار بلندمدت این نوع تمرینات نیاز است. LA eng UL http://jdisabilstud.org/article-1-1478-fa.html M3 10.29252/mejds.0.0.57 ER -