جلد 7 - شماره سال ۱۳۹۶                   ‫جلد (7): 101 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nadertabar M, Sharifi Daramadi P, Pezeshk S, Farrokhi N. The Influence of Computer Games on Visual-Motor Skills in Deaf Students. MEJDS 2017; 7 :101-101
URL: http://jdisabilstud.org/article-1-783-fa.html
نادرتبار مهستی، شریفی درآمدی پرویز، پزشک شهلا، فرخی نورعلی. اثربخشی بازی‌های مداخله‌ای رایانه‌ای در مهارت‌های دیداری-حرکتی دانش‌آموزان ناشنوا. مجله مطالعات ناتوانی. 1396; 7 () :101-101

URL: http://jdisabilstud.org/article-1-783-fa.html


1- دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده:   (4835 مشاهده)

هدف: ناشنواییِ زودهنگام می‌تواند موجب کندی رشدوتحول مهارت‌های دیداری-حرکتی شود. یکی از روش‌های تحریک این مهارت‌ها استفاده از بازی‌های رایانه‌ای است. از آن‌جاکه درزمینۀ تأثیر نرم‌افزارهای رایانه‌ای در بهبود مهارت‌های دیداری-حرکتی کودکان مطالعات اندکی وجود دارد، پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی بازی‌های مداخله‌ای رایانه‌ای در مهارت‌های دیداری-حرکتی دانش‌آموزان ناشنوا انجام گرفته است.
روش‌بررسی: در این پژوهشِ نیمه‌آزمایشی از طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون برای گروه آزمایش و کنترل استفاده شد. نمونه‌های این پژوهش شامل ۳۰دانش‌آموز ناشنوای ۱۰-۷سال (۱۴دختر و ۱۶پسر) بود که به‌روش نمونه‌گیریِ در دسترس انتخاب و با همتاسازی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. هرگروه از ۷دختر و ۸پسر تشکیل می‌شد. ابزار این پژوهش، آزمون مهارت‌های دیداری-حرکتی (نسخهٔ بازبینی‌شده) و مجموعهٔ بازی‌های مداخله‌ای رایانه‌ای (شامل ۱۴بازی اینترنتی «هماهنگی چشم و دست» (بوده است. گروه آزمایش، به‌مدت ۱۰هفته در ۲۰جلسهٔ ۵۰دقیقه‌ای انفرادی بازی‌های مداخله‌ای رایانه‌ای(هفته‌ای دوبار) شرکت کردند. داده‌های جمع‌آوری‌شده با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخۀ۲۱ و به‌روش تحلیل کوواریانس (ANCOVA) تحلیل شدند.
یافته‌ها: در گروه آزمایش درمقایسه با گروه کنترل، افزایش معنا‌داری در نمرات مهارت‌های دیداری-حرکتی (۰٫۰۰۱>p) و مؤلفه‌های آن شامل مهارت‌های تجزیه‌وتحلیل دیداری (۰٫۰۰۱>p)، مهارت‌های دیداری-فضایی (۰٫۰۰۲=p) و مهارت‌های یک‌پارچگی دیداری-حرکتی مشاهده شد (۰٫۰۰۱>p).
نتیجه‌گیری: بازی‌های مداخله‌ای رایانه‌ای استفاده‌شده در این پژوهش که باعنوان «بازی‌های هماهنگی چشم و دست» معرفی شده است، می‌تواند موجب بهبود مهارت‌های دیداری-حرکتی دانش‌آموزان ناشنوا شود. کارآیی، دسترسی آسان، مفرح‌بودن و قابلیت انجام در خانه و محیط‌های آموزشی، این روش را راهبردی مؤثر برای کاهش مشکلات دیداری-حرکتی کودکان ناشنوا معرفی می‌کند.

متن کامل [PDF 963 kb]   (2010 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: روانشناسی

فهرست منابع
1. Prasad S, Cucci RA, Green GE, Smith RJ. Genetic testing for hereditary hearing loss: connexin 26 (GJB2) allele variants and two novel deafness-causing mutations (R32C and 645-648delTAGA). Human mutation. 2000 Dec 1;16(6):502-508. [DOI:10.1002/1098-1004(200012)16:63.0.CO;2-4]
2. Horn DL, Fagan MK, Dillon CM, Pisoni DB, Miyamoto RT. Visual‐Motor Integration Skills of Prelingually Deaf Children: Implications for Pediatric Cochlear Implantation. The Laryngoscope. 2007 Nov 1;117(11):2017-25. [DOI:10.1097/MLG.0b013e3181271401]
3. Erden Z, Otman S, Tunay VB. Is visual perception of hearing-impaired children different from healthy children?. International journal of pediatric otorhinolaryngology. 2004 Mar 31;68(3):281-5. [DOI:10.1016/j.ijporl.2003.10.003]
4. Parasnis I. Visual perceptual skills and deafness: A research review. Journal of the Academy of Rehabilitative Audiology. 1983;16:148-60.
5. Conway CM, Pisoni DB, Kronenberger WG. The importance of sound for cognitive sequencing abilities the auditory scaffolding hypothesis. Current Directions in Psychological Science. 2009 Oct 1;18(5):275-9. [DOI:10.1111/j.1467-8721.2009.01651.x]
6. Schlumberger E, Narbona J, Manrique M. Non‐verbal development of children with deafness with and without cochlear implants. Developmental Medicine & Child Neurology. 2004 Sep 1;46(9):599-606. [DOI:10.1111/j.1469-8749.2004.tb01023.x]
7. Quittner AL, Leibach P, Marciel K. The impact of cochlear implants on young deaf children. Arch Otolaryngol Head Neck Surg. 2004 May;130(5):547-54. [DOI:10.1001/archotol.130.5.547]
8. shojaei R, Hasanzadeh S, Farahbod M. Visual- motor Skills in School-aged Students with and without Profound Hearing Loss. JOEC. 2013; 13 (3) :23-26. [Persian]
9. Zafrana M, Nikoltsou K, Daniilidou E. Effective learning of writing and reading at preschool age with a multisensory method: A pilot study. Perceptual and motor skills. 2000 Oct;91(2):435-46. [DOI:10.2466/pms.2000.91.2.435]
10. Green CS, Bavelier D. Effect of action video games on the spatial distribution of visuospatial attention. Journal of experimental psychology: Human perception and performance. 2006 Dec;32(6):1465-78. [DOI:10.1037/0096-1523.32.6.1465]
11. Keshner EA. Virtual reality and physical rehabilitation: a new toy or a new research and rehabilitation tool?. Journal of NeuroEngineering and Rehabilitation. 2004 Dec 3;1(1):8.
12. Jelsma D, Geuze RH, Mombarg R, Smits-Engelsman BC. The impact of Wii Fit intervention on dynamic balance control in children with probable Developmental Coordination Disorder and balance problems. Human movement science. 2014 Feb 28;33:404-18. [DOI:10.1016/j.humov.2013.12.007]
13. Bateni H. Changes in balance in older adults based on use of physical therapy vs the Wii Fit gaming system: a preliminary study. Physiotherapy. 2012 Sep 30;98(3):211-6. [DOI:10.1016/j.physio.2011.02.004]
14. Koslucher F, Wade MG, Nelson B, Lim K, Chen FC, Stoffregen TA. Nintendo Wii Balance Board is sensitive to effects of visual tasks on standing sway in healthy elderly adults. Gait & posture. 2012 Jul 31;36(3):605-8. [DOI:10.1016/j.gaitpost.2012.05.027]
15. Howcroft J, Klejman S, Fehlings D, Wright V, Zabjek K, Andrysek J, Biddiss E. Active video game play in children with cerebral palsy: potential for physical activity promotion and rehabilitation therapies. Archives of physical medicine and rehabilitation. 2012 Aug 31;93(8):1448-56. [DOI:10.1016/j.apmr.2012.02.033]
16. Melonio A, Gennari R. How to design games for deaf children: Evidence-based guidelines. 2nd International Workshop on Evidence-based Technology Enhanced Learning 2013 (pp. 83-92). Springer International Publishing. [DOI:10.1007/978-3-319-00554-6_11]
17. Farahbod, M. Minaei, Asghar. Adaptation and standardization of visual-motor skills test (revised version). Journal of Rehabilitation. 2004 May;5(1):39-48. [Persian]
18. Hand-Eye Coordination Learning Games For Kids. [Internet]. [cited 2016 may 2]. Available from: http://www.learninggamesforkids.com/hand_eye_games.html
19. Radovanovic V. The influence of computer games on visual-motor integration in profoundly deaf children. British Journal of Special Education. 2013 Dec 1;40(4):182-8. [DOI:10.1111/1467-8578.12042]
20. Soltani Kouhbnani, S and Sharifi Daramadi, P. The Efficacy of Working Memory Computer Assisted Program on Executive Functions Improvement in Deaf Students. Developmental Psychology (Journal of Iranian Psychologist).2013;10(37):51-60. [Persian]
21. Gonzales-Ortega D, Díaz-Pernas FJ, Martínez-Zarzuela M, Antón-Rodríguez M. A Kinect-based system for cognitive rehabilitation exercises monitoring. Computer methods and programs in biomedicine. 2014 Feb 28;113(2):620-31. [DOI:10.1016/j.cmpb.2013.10.014]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات ناتوانی (علمی- پژوهشی) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Middle Eastern Journal of Disability Studies

Designed & Developed by : Yektaweb