تعطیلات نوروزی مجله- ضمن تبریک فرارسیدن بهار و شروع سال جدید به اطلاع میرساند این نشریه از تاریخ ۲۵ اسفندماه ۱۴۰۲ لغایت ۱۳ فروردین ۱۴۰۳ تعطیل می باشد.

جلد 11 - شماره سال ۱۴۰۰                   ‫جلد (11): 162 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sheikh M, Rafiei Milajerdi H, Naghdi N. The Effects of Spark Exercise and Active Video Games on Autism Symptoms in 6-10-Year-Olds with Autism. MEJDS 2021; 11 :162-162
URL: http://jdisabilstud.org/article-1-1478-fa.html
شیخ محمود، رفیعی میلاجردی هما، نقدی ناصر. تأثیر تمرین اسپارک و بازی ویدئویی فعال بر علایم اوتیسم در کودکان طیف اوتیسم ۶ تا ۱۰ سال. مجله مطالعات ناتوانی. 1400; 11 () :162-162

URL: http://jdisabilstud.org/article-1-1478-fa.html


1- دانشکدۀ تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران
2- پردیس بین‌الملل کیش، دانشگاه تهران
3- گروه فیزیولوژی و فارماکولوژی، انستیتو پاستور ایران
چکیده:   (3745 مشاهده)
زمینه و هدف: در بسیاری از تحقیقات، نشان داده شده است که فعالیت بدنی بر علائم اوتیسم تأثیر مثبتی می‌گذارد، ازاین‌رو مطالعۀ حاضر با هدف مقایسۀ تأثیر تمرین اسپارک و بازی ویدئویی فعال بر علائم کودکان ۶ تا ۱۰ سال با اختلال طیف اوتیسم انجام شد. 
روش بررسی: این تحقیقِ نیمه‌تجربی به‌صورت پیش‌آزمون و پس‌آزمون با یک گروه گواه و دو گروه تجربی انجام شد. پس از تأیید طرح تحقیق توسط دانشگاه تهران و انجمن اوتیسم ایران، ۶۰ کودک ۶ تا ۱۰ساله به‌صورت هدفمند انتخاب شدند و به سه گروه ۲۰نفری تمرین اسپارک، بازی کامیپوتری (کینکت) و گواه تقسیم شدند. در پیش‌آزمون، قد و وزن آزمودنی‌ها اندازه‌گیری شد و والدین چک‌لیست ارزیابی ATEC (ریملند و ادلسون، ۱۹۹۹) را پر کردند. سپس، در دو گروه تجربی، آزمودنی‌ها سه جلسه در هفته، به‌مدت ۸ هفته در تمرین‌های هر گروه شرکت کردند و در پایان تمرینات، والدین مجدداً چک‌لیست را پر کردند. برای تحلیل داده‌ها، از روش تحلیل واریانس یک‌طرفه و آزمون تعقیبی توکی در نرم‌افزار SPSSنسخۀ ۲۴ استفاده شد و سطح معناداری آزمون‌ها ۰٫۰۵ در نظر گرفته شد. 
یافته‌ها: نتایج تحلیل واریانس یک‌طرفه در چهار بخش چک‌لیست نشان داد، تنها در بخش سوم شامل (آگاهی حسی/شناختی) تفاوت معناداری بین گروه‌ها مشاهده شد (۰٫۰۰۵=p). همچنین نتایج آزمون تعقیبی توکی تفاوت معناداری بین گروه کینکت و کنترل (۰٫۰۱۰=p) و کینکت و اسپارک (۰٫۰۱۳=p) نشان داد. 
 نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج، بازی کینکت می‌تواند آگاهی حسی/شناختی کودکان را بهبود بخشد. تحقیقات بیشتری در زمینۀ شدت و نوع تمرین و آثار بلندمدت این نوع تمرینات نیاز است.
متن کامل [PDF 448 kb]   (233 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: توانبخشی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات ناتوانی (علمی- پژوهشی) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Middle Eastern Journal of Disability Studies

Designed & Developed by : Yektaweb