زمینه و هدف: امروزه برای ارتقای سطح آموزش خواندن از ابزار و روشهای گوناگونی ازجمله رایانه، بهصورت گسترده استفاده میشود. قابلیت سیستم تدریس فردی رایانهیار کارنامهای پربار دارد؛ ازاینرو، این پژوهش با هدف اثربخشی آموزش بازیهای رایانهای شناختی در افزایش عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان انجام شد.
روشبررسی: روش این پژوهش، نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون همراه با گروه گواه بود. جامعهٔ آماری پژوهش را تمامی دانشآموزان نارساخوان مراجعهکننده به مراکز مشکلات ویژهٔ یادگیری مستقر در آموزش و پرورش ناحیهٔ یک شهر رشت در سال تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸ تشکیل دادند. از بین آنها تعداد چهل نفر داوطلب واجد شرایط انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در گروه آزمایش و گروه گواه قرار گرفتند (هر گروه بیست نفر). آزمودنیهای دو گروه پرسشنامهٔ نشانههای نارساخوانی (سلیمی تیموری، ۱۳۸۶) را در مراحل پیشآزمون و پسآزمون تکمیل کردند. برای گروه آزمایش بهمدت هشت جلسه مداخلهٔ آموزشی بازیهای رایانهای شناختی ارائه شد؛ درحالیکه در طول این مدت گروه گواه هیچگونه مداخلهای دریافت نکرد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس در نرمافزار SPSS نسخهٔ ۲۴ صورت گرفت. سطح معناداری برای همهٔ آزمونها ۰٫۰۵ لحاظ شد.
یافتهها: نتایج نشان داد، آموزش بازیهای رایانهای شناختی بر کاهش نمرۀ اختلال خواندن دانشآموزان نارساخوان گروه آزمایش درمقایسه با دانشآموزان گروه گواه مؤثر بود (۰٫۰۰۱>p). اندازهٔ اثر آموزش بازیهای رایانهای شناختی بر کاهش اختلال خواندن دانشآموزان نارساخوان ۰٫۸۲۹ بود.
نتیجهگیری: براساس یافتههای مطالعه نتیجه گرفته میشود، آموزش بازیهای رایانهای شناختی در افزایش عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان مؤثر است.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |